Hemsida:www.alfamoving.se
Rating: 1.7/5. From 9 votes.
Vänligen vänta...
Hemsida:www.alfamoving.se
Orgnr:559114-5494 Innehar företaget trafiktillstånd? Hemsida direkt. Lämna ett omdöme om flyttfirman. Handelslagret Auktionsservice är idag Gästriklands största auktionshus. Vi är specialister på bostadstömning, flyttstädning och försäljning av arvegods samt kvarlåtenskap. Vi
Orgnr: 556786-6099 Innehar företaget trafiktillstånd? Hemsida direkt. Lämna ett omdöme om flyttfirman.
Org.nr: 559246-2583 Innehar: Move on trafiktillstånd. Hemsida: Move on Välkommen till MoveOn Uppsala AB! Är det dags för att flytta och du är trött på att fråga kompisarna? Då kan du
Hemfrid Uppsala Org.nr: 556529-8444 Innehar: Hemfrid trafiktillstånd. Hemsida: Hemfrid Att vardagen kan vara fyllt med andra aktiviteter än städning är vi medvetna om. Därför erbjuder vi på Hemfrid regelbunden städning för
Hjälp oss gärna bli bättre genom att lämna omdömen och kommentera eller tipsa oss om både positiva och negativa erfarenheter av flyttfirmor. Vi hjälper er framförallt i storstäderna Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Gävle, Sundsvall, Luleå, Umeå, Norrköping, Nyköping. Med vår hjälp blir det lätt att finna en flyttfirma i hela Sverige och läsa om hur flyttbolaget uppför sig och våra omdömen är riktiga. Välkommen till oss på flyttkonsumenter vi hjälper er genom hela flytten.
11 omdömen om “Alfa Moving”
Har hemskt dålig erfarenhet av Alfa Moving två gånger när mitt hushåll skulle frakas hem till Sverige. Dålig kommunikation och total bristande service vid frågor. De försökta och trackassera mig till att betala extra för tjänster som redan ingick med den firman som hade kontraktet med mig. De uppförde sig illa på alla sätt. Nu har jag ytterligare oturen att ha med dem att göra. Lika irriterande och bristande i service.
Nästa gång kommer jag specifikt be att flyttfirman jobbar med en annan partner i Sverige. De gör saker och ting otrevligt, stressande, och beter sig illa. De är inte ens värda 1 stjärna i min erfarenhet.
Vi flyttade hem i januari 2019 till Sverige efter ett antal år utomlands. Vår flytt blev en positiv upplevelse p.g.a Alfas goda service och förståelse för allt som måste ordnas vid en flytt och inte minst den emotionella sidan av att flytta.
Från första kontakten med Alfa till den sista gick allt exemplariskt och mycket proffsigt. De var på tid och var bra på att informera oss om vad som hände med våra älskade saker från det att det packades till dess att det blev uppackat i vår nya bostad.
Allt vårt bohag var packat mycket professionellt och varsamt. Alla lådorna/enheter levererades märkta och i bra skick.
Det var okomplicerat att få kontakt med våra handläggare som skötte flytten åt oss.
Det var också klart uttryckt vad som ingick i priset och vad som vi eventuellt behövde betala mer för när vi väl hade en adress i Sverige. Vår säljare förklarade detta på ett bra så att vi slapp några överraskningar.
Även Alfas försäkringsbit fungerade enkelt och utan problem.
Tack till Alfa som gjorde så att vår flytt gick enkelt och smidigt! Kan varmt rekommendera Alfa Moving till er som flyttar utomlands eller hem igen.
Alfa Moving är extremt dåliga på att svara på mail. Två st som har varit vår kontaktperson har slutat eller gått på semester och har inte satt någon som back up så man vet inte vem man ska kontakta.
De skeppade en månad efter att vi bad dem att skeppa och nu måste vi köpa allt nytt pga att vi fortfarande inte fått vår skeppning. De har gett oss ett tracking nr och en hemsida till ett skeppningsbolag där det inte går att tracka skeppningen.
Jag hoppas att vi efter detta är över, inte behöver ha någon mer kontakt med Alfa Moving
Konkurrensverket dömde nyss, i juli 2014, Alfa Quality Moving att betala 32 milj i böter för att sätta konkurrensen ur spel. De två andra bolagen (NFB, ICM) betalar varsin betydligt mindre summa. De har delat upp marknaden. Alfa Moving hade 2012 en omsättning på 312 milj. De har sex stora svenska företag och två myndigheter som kunder – på löpande femårskontrakt.
Enskilda privatkunder kan de behandla som skräp, i brist på affärsetik och vanlig heder. Deras policy är att de själva aldrig gör fel. Trots ekonomiska resurser att genast och utan pinsamma undanflykter rätta till ett misstag, väljer kvalitetsansvarig att lägga ner tid och energi på att inte besvara adekvata frågor utan i stället använda kvasivetenskapliga resonemang om kvalitet, exempelvis. Av särskilda omständigheter valde jag att inte låta ärendet gå till K.O. men jag rekommenderar och hoppas att någon privatkund låter K.O. granska Alfa Moving. Privatkunder görs nämligen helt rättslösa – vilket vi de facto inte är.
Till Nilla.
Du skriver (2014-01-22) att ni tänker anlita annan flyttfirma. Det blir inte lätt eftersom Alfa Quality Moving har 85% av marknaden för utlandsflyttar, i Sverige. De har skaffat sig en dominans. Övriga stora bolag, som NFB och ICM, flyttar enbart inom Sverige. Om det inte vore olagligt kunde man tro på en uppgörelse mellan de stora flyttfirmorna. Alfa Moving flyttar åt UD och H&M så en enskild kund har de råd att nonchalera.
Lagstiftningen har en gråzon gällande flyttbranschen. Konsumentlagstiftningen gäller inte. Man kan således inte vända sig till ARN. Men Lag 1915:218 (”avtalslagen”) kan åberopas och man kan kontakta Konsumentombudsmannen (K.O) som eventuellt kan ta upp en rättsprocess, utan kostnad för konsumenten. Men KO väljer vilka ärenden som drivs i domstol, det ska vara till nytta för många konsumenter. För min del räckte det med att informera om att en rättslig process väntade om ersättning inte betalades ut.
I maj 2013 skrev jag och rekommenderade Alfa Moving. Tyvärr måste jag ta tillbaka det oreserverade berömmet och utfärda en varning. På grund av att jag skrivit så positivt är det nödvändigt att i nuläget informera om nedanstående ”dikeskörning” och påföljande ”smitning” från ansvar.
Alfa Moving ombesörjde en flytta till Grekland hösten 2007 = en nerpackning och lastning + transporten samt en uppackning. Det gick fantastiskt bra. Alfa Moving återflyttade sedan från Grekland till Sverige hösten 2014. Inpackning och lastning gick bra. Transporten till Värtahamnen i Sverige gick bra. Sedan gick ALLT fel.
Gods var sönder, hela flyttlådor var borta, några andra lådor hade uppbruten original-tejp och var genomsökta (vilket Alfa Moving inte ens kommenterade). Godset packades inte upp ur lådorna enligt avtal (och betalning) utan större delen lastades enbart in i bostaden. Flyttfirman hade beräknat för lite tid, de hade bråttom till nästa jobb.
Alfa Moving engagerade sig inte alls i detta missförhållande utan handläggaren gjorde sig i stället alltmer oanträffbar – alternativt saknar Alfa Moving rutiner för hur denna typ av misstag skulle hanteras. Handläggarens reaktion verkade närmast panikartad.
Efter tio veckors misslyckade kontaktförsök påbörjades en tuff skriftlig Reklamation där Alfa Moving till en början lägger allt ansvar på kunden. Efter tio veckors argumentation, fotodokumentation och hänvisning till lagtexter betalades försäkringspengarna ut för skadat och försvunnet gods. Skadestånd för avtalsbrott och smitning betalades ut först efter ett klargörande om att saken annars skulle föras till rättslig instans – då kom de pengarna omgående.
Slutsats: Det kan gå utmärkt att anlita Alfa Moving ELLER det kan bli en krasch. Det beror på hur Alfa Moving upphandlar sina underentreprenörer – vilket i sin tur beror på vilken person som råkar hantera flytten från Alfa Movings sida. Rena lotteriet! Det finns inga gemensamma kriterier / krav på underentreprenör. Även företag som aldrig har genomfört en internationell flytt får uppdrag och de blir förskräckta när de ser alla emballage och inser att allt ska packas upp. Först får de panik och drar, sedan får handläggaren på Alfa Moving panik. Smällen, d.v.s allt arbete, får kunden ta. Om man vet hur man kan hantera en sådan sak logiskt och juridiskt och orkar lägga ner en mängd timmar på skrivelser och om man orkar läsa Alfa Movings brist på ansvarstagande och undvikande att svara på konkreta frågor så får man ekonomisk ersättning till sist – efter 20 veckor i detta fall.
Om man söker spänning i livet och gillar överraskningar – anlita Alfa Moving! Det kan bli hur proffsigt som helst eller hur oproffsigt som helst. Till samma pris, om Alfa Moving får bestämma.
Jag har en tråkig erfarenhet av Alfa Moving. Vi var delaktiga i hela flytten, men övervaka inte flyttkillarna om HUR de packade, mycket rörigt och slarvigt. Det värsta är att om något skadas ersätter de sk begagnade ( möbler i detta fall!) med vad de är värda på BLOCKET i Sverige!! Helt galet anser jag, då man sitter utomlands och inte kan handla på blocket..! Vilket resulterar i några hundralappar i ersättning!! Är det så med alla flyttfirmor? Skall INTE anlita dem när vi ny snart flyttar åter. Nonchalant service, och inte speciellt trevligt mottagande, då de får oerhört mycket betalt!
Nja, en okänd grekisk ö ute i Egeiska havet är inte en särskilt vanlig destination. Alfa hittade den knappt på kartan vid den första kontakten. Ändå klarade de flytten utmärkt. Det måste varit alldeles speciella omständigheter hos flyttfirman och/eller hos köparen som gjorde att fam. Stagling fick en stressig och rörig avflyttning från Sverige. Alfa Moving håller hög kvalitet och man kan med tillförsikt samarbeta med dem.
Även för oss funkade Alfa Moving utmärkt (flytt från Sverige till Schweiz). Fam. Stagling måste ha haft en enorm otur, för vi fick väldigt mycket och punktlig hjälp med förberedelser, dokument och packning. Förmodligen är det lättare med planering för ”vanliga” destinationer än ovanliga – hoppas det går bättre nästa gång.
ANLITA GÄRNA ALFA MOVING.
En kaotisk flytt beskrivs av Jennifer Stagling. Förhoppningsvis har ni kommit på plats och vilat ut lite också. Min erfarenhet av utlandsflytt med samma firma( år 2007) är rakt motsatt er. Professionellt, välorganiserat. Vilket kan bero på att vi tog ansvar för vår del av flytten. Vi hade kontinuerlig kontakt med företaget i god tid. På hemsidan finns mängder av information om flytt utomlands och i övrigt använde vi helt enkelt telefonen. Att man inte kan flytta utan att värdera och försäkra sitt bohag hade vi information om i god tid. Det är precis som ni upptäckte svårt att värdera sina saker och man måste lägga ner omsorg på den där blanketten.
Nu går flytten tillbaka till Sverige i juli och vi har kontakt med samma flyttfirma sedan flera månader tillbaka – på initiativ av oss eller flyttfirman. Vi ser det som ett samarbete och inte ett ansvar som enbart är flyttfirmans. Att flytta ett helt hem är knappast ett projekt man som kund kan börja engagera sig i några veckor före flyttdatum. Lycka till med nästa flytt.
Anlita inte Alfa Moving!!
Vi beställde flytthjälp av Alfa Moving via vårt företag. De åtog sig att skeppa våra saker från vårt hem i Sverige till vårt nya hem på andra sidan jorden.
Först gjordes beställningen i god tid och vi fick en skriftlig bekräftelse på datumet vi valt. Sen hörde vi inget från Alfa Moving förrän veckan innan avtalad flytt då de hörde av sig för att be oss skynda på med datumet så att de kunde börja förbereda. Med lätt panik förklarade vi att vi ju hade bestämt att de skulle komma påföljande måndag. De kollade upp det och såg att det stämde. Då blev det bråttom – det var ju massa papper vi skulle fylla i! Vi gjorde så gott vi kunde under denna grava tidspress, för alla (!) våra saker skulle listas och värderas (hur värderar man t.ex en stor trämask man köpt på Bali – flygbiljettpriset lär väl knappast vara ok att inkludera?), plus en separat elektroniklista, plus en massa annat. Man hade behövt nån månad på sig för detta, minst.
Sen gjordes en ”utvärdering” av huset där man sa att om ni bara tar bort det där och den där så är det inga problem – allt kommer med i avsedd container. Vi la då naturligtvis inte så mycket krut på att sortera bort saker, utan det mesta fick följa med tänkte vi. När sen flyttfirman kom och började packa så sa de att det här får aldrig plats. Ni får prioritera bort saker som ni inte måste ha med. Så vi fick gå runt och sätta lappar på sånt som vi kunde lämna, vilket i slutändan var nästan allt. Kan tillägga att vårat hus bara är 140kvm med ganska sparsmakad möblering, så det är inget jättehus. Containern var på 24fot. När sen allting var inpackat eller i flyttkartonger så skulle de börja bära in allt i flyttbilarna. Då såg de igen att det var för mycket, så vi fick gå ut till lastbilarna och helt sonika plocka bort ca 50 kartonger. Och tro inte att allt innehåll stod listat på kartongerna, utan bara någon grej på varje. Klockan var sent, det var mörkt och minusgrader och vi hade packat alla vinterkläder då vi skulle flytta till varmare land. Vi försökte titta så gott vi kunde i alla kartonger och välja bort saker som ”julpynt” ”kuddar” och ”kristall”, och med tungt hjärta rata våra cyklar, min spinningcykel, stora dekorationer och annat som vi verkligen ville ha med oss. Lådorna var packade med hälften luft, t.ex kunde en vanlig sportväska ligga ensam i en kartong. Så jag förstår att det blev ovanligt många lådor i ett så pass litet hus!
När våra saker sen anlände till vårt nya hus på andra sidan jorden så var resultatet av vårt utplock att vi inte hade nåt strykjärn; vi fick med en telefonenhet, men varken den andra enheten eller dockningsstationen; vi fick med en av en massa saker som hör till ett set, som soffkuddar, ljuslyktor och annat. Vi blev av med en spegel, en dammsugare, en specialgjord elgitarr, en Väldigt dyr och fin förstärkare, och en hel del andra saker. Vi saknade dessutom flera av våra stora (70cm) masker som vi tagit med oss från våra resor i världen, saker av stort nostalgiskt värde. Gubbarna som packade upp åt oss sa att de nog fastnat i tullen, men de visste inte. Alfa Moving hörde aldrig av sig om detta. Så småninigom, 3 månader senare, fick vi dock veta att jo, det var några religiösa objekt som fastnat i tullen, men de var nog förstörda nu eftersom det är olagligt att ta in sådana. Va!?? Vi påtalade ju förstås att deras ansvar ändå måste vara att se till att saker kommer igenom, och att om det är några problem att man kallar in oss så att vi får förklara för tullen vad det är de konfiskerat – innan de förstör någonting! Dessa masker har absolut inget med religion att göra, det är souvenirer, lokalt hantverk och ingenting annat. Alfa Moving bara rycker på axlarna och säger att det där får vi lösa själva, vi får väl åka och prata med tullen då om vi vill det.
Det här gör mig fly förbannad – vi saknar saker för närmare 60 tusen, och dessutom saker som är oersättliga i form av affektion. Vi kan inte åka världen runt igen för att köpa nya masker. Och de bara sitter där.
Verkar dock inte vara ensamma om det här. Vi har också förstått av flera andra som använt Alfa Moving att det ofta är problem och i princip omöjligt att få någon som helst ersättning för deras slarv, t.ex om de förstör i huset medan de flyttar.
Så vjår rekommendation är: använd INTE Alfa Moving!