Hur får man en lyckad flytt som kund.

Vi på flyttkonsumenter får ofta frågan om vad vad skall tänka på när man skall anlita en flyttfirma och vi skall här berätta lite råd och tips till er som letar en flyttfirma. När man bestämt sig för att anlita en flyttfirma så bör man som kund vara ute i god tid innan flytten skall gå två till tre veckor innan är lagom tid för att finna rätt flyttbolag för det är inte svårt att hitta flyttfirmor speciellt inte i storstäder så som Stockholm eller Göteborg men att finna rätt kan vara lite svårare för många flyttfirmor är oseriösa och utnyttjar konsumentens okunskap till att lura kunden. Läs vår rubrik om det här. Börja med att fråga era vänner och bekanta om dom känner till någon flyttfirma och om dom gör det fråga dom hur gick flytten osv har ni tur är ert letande över redan här gå inte på alla dessa flyttsajter som skriver t.ex. en fråga och fyra svar och kontrollerade flyttfirmor osv för dessa sajter är vinstdrivande bolag som arbetar med att sälja flyttupplysningar så kallade leads óch dom är ingen flyttfirma. Vi avråder även att anlita städbolag som erbjuder flyttjänster för dessa bolag saknar helt kunskap om flytt och vi får in mängder av klagomål på städföretag var vecka. Det vi rekommenderar er är att titta efter riktiga flyttfirmor som endast arbetar med flytt och kolla efter deras organisationsnummer försäkringar och om dom skickar flyttbekräftelse på vad ni kommit överens om mm. Vi har även fått veta att många flyttfirmor erbjuder ett lågt pris och skriver i sina offerter att dom är seriösa och att deras kostnad täcker skatter , moms arbetsgivaravgifter och skriver helt enkelt ner andra flyttföretag vi rekommenderar er som kund att strunta i dessa flyttfirmor. Sedan när själva flyttdagen kommer när flyttbolaget kommer för att flytta ert bohag eller kontor börja med att hälsa på flyttpersonalen och förklara tydligt hur ni vill lägga upp flytten och ta även telefonnummer till personalen på plats om ni kommer ifrån varandra mellan lastnings och lossningsadressen. Flyttpersonalen som arbetar med flytt är vana vid vid flytt och hjälper er gärna med att montera isär och ihop saker om det finns behov för det. Vi brukar även rekommendera konsumenten att behandla flyttpersonalen med respekt och inte stressa fram flytten för att det skall gå fort för trots att dom är vana med att flytta så är dom inga robotar brukar vi säga. Tänk istället efter hur lång tid det skulle ta för er själva att utföra detta arbete som dom gör dagligen så förstår ni vilket arbete dom gör. Vi på flyttkonsumenter önskar er lycka till med er flyttning och hoppas att våra tips fortsätter att hjälpa er i ert flyttbestyr. Det skall vara lätt att flytta – för er.

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Vänligen vänta...

Dela:

Lämna ett omdöme

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Fler nyheter

Robin blev lurad av en flyttfirma.

Vi på flyttkonsumenter vill visa hur det tyvärr kan gå när man anlitar oseriösa flyttfirmor. Detta är skrivet av Borås Tidning. Robin förlorade en miljon när han anlitade flyttfirma –

Läs mer »

Så väljer du rätt flyttfirma.

Delar av detta är skrivet av Göteborgs posten. Klagomål på flyttfirmor är vanligt förekommande på Konsument Göteborg. Hittills i år har 60 personer hört av sig, enligt konsumentrådgivaren Louise Andersson.

Läs mer »